Medlemsbrev 10 januari 2021

Antal medlemmar: 17
För närvarostatistik: 7 av 17 = 47%

President: Berndt Pettersson

Närvarande: Berndt Pettersson, Peter Sirland, Mats Hedström, Gunilla Dahlin, Agneta Stålhamre, Hans af Petersens och Britta Stridh

Gäster: Ann-Sofi af Petersens, Petra Guteskär och Ann-Charlotte Hansson

Välkomnande:  Berndt hälsade alla hjärtligt välkomna och då särskilt våra gäster.

Klubbärenden: Slite Rotary har ett skåp med material stående i källaren på Slitebadens Hotell. Nu behöver hotellet utrymmet för andra ändamål och Britta föreslog då att skåpet skulle flyttas till källaren i BRF Kyrkänget i Lärbro. Vi överenskom att Berndt och Britta skulle ombesörja flytten.

På grund av det höga smittoläget på Gotland beslöts att vi pausar våra möten tills vidare. Berndt och Britta informerar de tre föredragshållare som var inbokade under januari.

När vi sedan ser att vi kan börja träffas fysiskt igen, får vi ta ett beslut om hur vi ska gå vidare framöver. Antalet närvarande på våra möten har varit så lågt att vi måste ifrågasätta klubbens fortsatta existens.

Vinnare i vinlotteriet: Ann-Charlotte Hansson

Program: Petra Guteskär kallar sin berättelse "Gotland i våra hjärtan". Hon började med att berätta att hennes anfader, Walter Brügge, ägde i stort sett alla fastigheter runt torget i Rostock och släkten var rik.

När nazisterna kom till makten förlorade släkten alla sina tillgångar, eftersom de var judar. Efter krigsslutet blev Rostock ryskt och Petras farfar, domaren Evald och hans familj gjorde flera försök att fly i en liten båt, under förevändning att de skulle fiska. Femte gången lyckades de och kom till Limhamn i Sverige. De hade då i stort sett bara det de gick och stod i.

Petra växte upp på gården Lauks i Lokrume hos sina morföräldrar. Med sin bakgrund har hon alltid haft ett stort engagemang för människor i nöd.

Under flyktingåret 2015 skulle hon åka till Lesbos och funderade på hur hon skulle kunna hjälpa till. Hon gjorde ett upprop på facebook: From Gotland to Lesbos with love, och samlade in pengar, kläder, skor och filtar att ta med till Lesbos. Bland annat skänkte Clarion Hotell 10.000 kr.

Petra och en vän reste till Grekland och väl där funderade de på hur de skulle få in alla pengar i landet. Till slut stoppade de allt i fickorna och gick igenom tullen utan problem.

På Lesbos fick flyktingar som kom iland gå över bergen i 6 mil och det var mycket varmt, så Petra och vännen placerade ut vatten och mat på vägen. De samarbetade också med en grekisk-ortodox präst, Papastradis, och en mottagning för kvinnor och barn som hette Pikba, och dessutom en vårdcentral.

De delade ut vad de haft med sig till behövande, men när det var dags att resa hem hade de fortfarande 40.000 kr kvar. Dem lämnade de till vårdcentralen och bad dem att ge vård till flyktingarna för pengarna. Vårdcentralen rapporterade sedan om vad de använt pengarna till.

Ett annat projekt Petra varit med att skapa är mångfaldsparaden som hållits i slutet på Almedalsveckan och som har utvecklats under åren och har engagerat nästan alla partier och deras företrädare.

Sedan tog Ann-Charlotte över och berättade lite om verksamheten i Slite-Boge församling. De har en väldigt stor barn- och ungdomsverksamhet, där bl a många tidigare konfirmander hjälper till som ledare. Bl a har man en stor barnkör.

Man försöker också hitta nya sätt att få människor att söka sig till kyrkan. Ett exempel på det är Livsmod, som hålls sista onsdagen i månaden i Slite Kyrka.  Det hålls en mycket kort gudstjänst och sedan kan man tända ljus för någon närstående, prata eller lyssna till någon musik.

Det var en mycket givande kväll och vi tackade  Petra och Ann-charlotte med en applåd.

Britts Stridh, sekreterare

Kommande program
Johan Melin, Sjöräddningssällskapet Fårösund
17 jan 2022

Kirsten Åkerman om "Mission Blue"
24 jan 2022

Matilda Hoffstedt talar om Cementas framtid
31 jan 2022

Visa hela listan
Nyheter från Rotary International

PolioPlus is engaging reluctant communities by addressing basic

Lägg gärna till *@clubrunner.email i adressboken, så att vi inte hamnar i skräpposten.
ClubRunner Mobile