Medlemsbrev vecka 13 2022

Antal medlemmar: 16
För närvarostatistik:  9 av 16 = 56%

President: Berndt Pettersson

Närvarande: Berndt Pettersson, Bernt Nord, Sigbritt Ortman, Agneta Stålhamre, Gunilla Dahlin, Vibert Nilsson, Hans af Petersens , Peter Sirland och Britta Stridh.

Gäster: Johan Melin, Ann-Sofi af Petersens och Leif Ortman

Vinnare i vinlotteriet: Johan Melin

Välkomnande: Berndt Pettersson hälsade alla varmt välkomna till detta möte.

Klubbärenden: Berndt föreslog att klubben skulle skänka pengar till hjälp för flyktingarna från Ukraina. Vi hade sedan tidigare bestämt att vi skulle donera 2.000 kr till någon Rotaryfond.  Nu beslöt vi att skänka 2.500 kr till Ukrainahjälpen, eftersom Akelius dubblar den summa vi skänker och då blir det jämt 5.000 kr till insamlingen.

Program: Johan Melin från Sjöräddningssällskapet i Fårösund var kvällens föredragshållare. Han är ett av befälen på stationen och det finns mellan 15 och 20 sjöräddare knutna till Fårösundsstationen. För närvarande har de inget stationshus, men det är äntligen på gång att byggas.

För att bli en sjöräddare krävs ca 1 års utbildning och man ska kunna simma 200 meter i kallt och mörkt vatten iförd en våtdräkt som skyddar i 1 timma. Den yngsta som arbetat på stationen var 16 år när hon började, men hon studerar på fastlandet nu. 16 år är den understa gränsen och 80 år den översta för en sjöräddare och den äldste som fortfarande är verksam i Fårösund är 78 år, men still going strong. Det finns 2.400 sjöräddare i Sverige fördelade på 74 stationer runt om våra kuster.

Sjöräddningssällskapet, SSRS, bildades år 1907 i Stockholm, men har nu sitt huvudkontor i Göteborg. Sällskapet har en nollvision: ingen ska behöva dö på havet. Det finns 3 stationer på Gotland: Fårösund, Visby och Burgsvik. Stationen i Fårösund har det största området i landet att bevaka: Från Katthammarsvik norrut, förbi Gotska Sandön och ner till Lickershamn. Det innebär att de även täcker en del internationellt vatten.

Kriget i Ukraina har inneburit att man har en skärpt beredskap för att ta emot eventuella flyktingar som kommer med båt. Det pågår utbildning för detta och det kan innebära stora utmaningar när det gäller att få plats med så många som möjligt i båtarna och även hur man hanterar en situation  när alla inte kan få plats.

Sjöräddningssällskapet har ett nära samarbete med Sjöfartsverket och samövar även med Brandförsvaret och i mån av möjlighet med polisen och ambulansen när dessa kan avvara personal. Även den statliga Kustbevakningen kan ibland vara med på övningarna och deltar ofta i utryckningar. 89% av all sjöräddning i Sverige handhas av Sjöräddningssällskapet.

Stationen i Fårösund har nyligen fått en ny båt. Den är 20 m lång och kan slå runt och komma upp på rätt köl igen. Sjöräddarna sitter fastspända under färd och sitter på fjädrande stolar eftersom båten går mycket fort, framdriven av vattenjet, och det kan annars bli inre skador p g a rörelserna i båten. Båten bemannas av 4 personer: 1 befäl, 1 ytsimmare, 1 navigatör och 1 däcksbefäl. Den som kör båten måste ha skepparexamen, utom vid larm, då vem som helst för köra för att man ska komma fram så snart som möjligt.

Sjöräddningssällskapet är helt privat och får inga statsbidrag. Man är helt beroende av donationer och medlemsavgifter. Deras största sponsor är Postkodlotteriet. För att klara sin uppgift behöver Sällskapet 180 miljoner per år. För närvarande har de restriktioner för övningar p g a de orimligt höga bränslepriserna.

Sällskapet har sin kommunikations- och larmcentral i Göteborg. Där finns en anläggning son gör att de kan se all trafik på sjön, åtminstone av lite större båtar, och i luften. Det innebär att de kan upptäcka om någon båt ser ut att vara i besvärligheter och ibland kunna skicka ut assistans redan innan de fått något larm.

Man bedriver också forskning inom SSRS. De har tagit fram en kustväderapp, så ingen ska behöva råka ut för överraskande väderomslag och de har även tagit fram en drönare. Problemet med en sådan är att man måste kunna se den flyga hela tiden, men man arbetar på att få detta ändrat.

Man har även dragit lärdomar av Estoniakatastrofen. För att skapa lugnt vatten för båtar/livbåtar i nöd kan stora fartyg köra i cirklar runt området där de nödställda finns och på så sätt skapa ett lugnt vatten där sedan räddningsbåtarna kan komma in och assistera.

Det var ett mycket intressant och givande föredrag och vi tackade Johan med en stor applåd.

Kommande program:

Den 25 april kommer Kirsten Åkerman och talar om "Mission Blue"
Den 30 maj hoppas vi få besök av Matilda Hoffstedt, som ska redogöra för hur Cementas framtid  ser ut.
Den 27 juni blir det presidentskifte.

Anmälan görs som vanligt till Berndt Pettersson, tel/sms 070-319 16 92 senast kl 12.00 mötesdagen.

Britta Stridh, sekreterare

Nyheter från Rotary International

Past and current conflicts have had a significant impact on Rotary in Ukraine — which has only made members there more resolute.

Rotary International’s president-elect Jennifer Jones shares her vision for her presidency and Rotary’s future.

Lägg gärna till *@clubrunner.email i adressboken, så att vi inte hamnar i skräpposten.
ClubRunner Mobile